Saturday, May 8, 2021

MENILAI KATEGORI KERJAYA GURU SEBAGAI PROFESIONAL DALAM PERKHIDMATAN AWAM

 








Matlamat pendidikan negara adalah untuk mencapai kedudukan satu pertiga teratas dalam kalangan negara yang mempunyai sistem pendidikan terbaik di dunia. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 digubal untuk merealisasikan matlamat ini. 
Berdasarkan PPPM 2013-2025, lima aspirasi sistem dan enam aspirasi murid (Rajah 1) merupakan indikator menentukan kejayaan sistem pendidikan dalam persaingan global. Faktor utama untuk memastikan matlamat PPPM 2013-2025 tercapai bergantung kepada kualiti Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) dan amalan nilai profesionalisme keguruan yang terkandung dalam Standard Guru Malaysia (SGM) seperti Rajah 1.




RAJAH 1


Profesionalisme keguruan dikaitkan dengan ciri profesional seperti kelayakan menjadi PPP, etika profesional dan diiktiraf oleh badan profesional. Oleh itu, dalam memastikan kejayaan perancangan dasar pendidikan, profesionalisme PPP pada setiap peringkat perlu sentiasa ditingkatkan. KPM melaksanakan pelbagai inisiatif bagi meningkatkan profesionalisme keguruan seperti memperkemas laluan kerjaya PPP, membangunkan konsep Guru Malaysia dan Penilaian Bersepadu PPP (PBPPP), serta menggalakkan PPP.



1 comment:

PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG)

Sebelum tahun 1982, Pendidikan guru di Malaysia tidak mempunyai satu falsafah yang tersurat dalam bentuk dokumentasi. Pendidikan guru yang a...